En backpackers melodi - the nasty one

Nu när vi närmar oss slutet av våran resa här i australien så ska jag publicera ett av mina första blogginlägg a la aussie. Det jag har på min hjärna just nu är en sak mainly - bedbugs/vägglöss.
Natten till idag är nog, förhoppningsvis, det närmaste jag varit bedbugs (touch wood). Storyn är den att jag ligger i min säng, skrivit en sisådär 8-10 sidor i min dagbok, tittat under täcket ett antal gånger för att se vad som killades här och där - ingenting där. Jag var lite extra nojig då jag hört att hostlet (magnums i Airlie beach) är lite kännt för att ha krypen. Nöjd över att inte ha hittat någon form av levande version av de (hade en död platt i mitt nytvättade lakan) lägger jag mig tillrätta på kudden (som jag även den undersökt oerhört genomgående) och sätter på lite mysmusik och funderar lite på livet. Just som jag börjar slappna av och tänka att min säng är nog helt ok (då jag även tejpat för äggliknande grejer på träribborna) så ser jag något i ögonvrån, det är min sovkompis under mig. Tar ut ena hörluren, hon viskar:
- animals....!

Förstår direkt vad hon pratar om och ser en eller två springa omkring i hennes säng. Så jäävla vidrigt. Det ordet räcker typ inte till utan man måste säga 'disgusting'. Lite långsynt kanske men hennes väska låg nära hennes säng och min väska typ 10-15cm från hennes väska. Man kan aldrig vara nog så försiktig så upp och hoppa, plocka ihop mina grejor och stänga väskan och placera bort från hennes grejor. Efter detta tog det ca 1-1,5h, ett antal titt med ficklampa under täcket och några partin solitaire på mobilen innan jag kunde somna.

Grejen med bedbugs. De är som krypande mygg, de gillar att bo i trä framförallt men sängar går finfint! Särskilt när det kommer och går ett antal besökande titt som tätt. Även om de kan vänta i 3månader på att någon ska lägga sig verkar dom lika hungriga varje gång någon dyker upp.

Hur du undviker(obs, dessa tips och trix är baserade på delvis egna erfarenheter och spekulationer, även info från kunniga):
- kolla sängen du ska sova i. Kolla alla hörn, flikar, dragkedjor, veck osv på madrassen. Är sängen gjord av trä, kolla även efter sprickor och liknande som verkar mysiga att bo in sig i. Oftast är det metallsängar på hostel här i australien.
- fråga folk som bott några dagar om de sett, hört, upplevt någon form av bett eller krypande krabater i sängen. Vet dom inte vad du pratar om, tro mig de uppskattar om du delar lite av vad du vet om dom så att de själva kan undvika.
- lägg så lite som möjligt i sängen. Absolut inga väskor, helst inte kläder. Om det inte är så att du vill att de ska boa in sig i dina tillhörigheter. Jag kollar ibland böckerna mellan sidorna när jag är lite extra misstänksam och när jag kommer ihåg - trä/papper, same shit liksom. Försök även att ha iallafall ett litet mellanrum mellan sängen och väskan, även från andra resandes väskor.
- skulle du inte hitta någon när du undersöker sängen bör du vara lugn. Är du ändå lite nojig kan du alltid lägga dig (helst med så lite kläder som möjligt), släcka lampan och vänta. Jag vet inte hur länge du måste vänta, men tjejen igår låg kanske 20-30 min med lampan tänd och de kom fram. Antar att det varierar. Kom ihåg att inte somna, du är på bedbugsjakt!
- använd hellre lakanen från hostlet än din egen sovsäck. Tänk själv, sover du i en säng med bedbugs kanske en natt, märker inget, lägger sovsäcken i väskan - gissa vem de kommer hänga efter resten av resan och hem till din egen säng.
- är det metallsäng, med plastöverdrag bör du ligga säkert. Kom ändå ihåg att även de dyraste av hotell med de mesta av stjärnor kan bli drabbade och det har ingentig med hygien att göra.

Vad letar vi efter?:
Ja, du kan se dom. De kan närma sig 1cm, men inte över. De största vi sett är ca 4-7mm. Mörkbrun/grå/gul färg. Kommer blod när du mosar honom? - du hade en mätt bagge mellan dina fingrar. Som tidigare sagt, de gillar inte ljus, leta där du tänker dig att du gömt dig om du var ett nasty kryp som inte gillar ljus. De vi såg igår vad lite ljusare än de vi sett innan, med någon mörk rand på ryggen, jag är ju ingen expert så kan ju varit något annat, men värt att nämnas.

Symptom:
- myggbettsliknande bett oftast i grupp eller i en linje. Kliar som aldrig förr - träffat en snubbe som sovit med dom i en månad, hur man nu kunde stå ut med det..
- mer skada än ovanstående gör de eg inte. Mer än möjligtvis i din själ och brist på sömn vilket resulterar i trötthet. De bär inte (vad jag hört) på några sjukdomar eller liknande. De bara älskar att bita dig i skinnet och dricka ditt blod.

Drabbad? Ta't lugnt:
Det ÄR svårt att bli av med. Men är du nogrann och gör det rätta så kan du bli fri. Kommande information kommer från en tjej som jobbar på anticimex (stavning?) och bekämpar de i sverige.

- tvätta ALLA kläder. Gå naken några timmar. Någon kommer uppskatta det.
- direkt efter tvätt, torktumla. Detta är vad som kommer att döda dom. Torktumla kläderna i över 55grader i minst 30 min och allt dör. Ägg, mamma, pappa, barn-bug. Kolla om du kan se de i ludduppfångaren. (; torktumlar du bara 10min dör ca 75% av äggen och ca 85% av de vuxna, så se till att tumla länge nog!
- vet inte hur det funkar att tvätta och torktumla ryggsäckar.. Men är du kvar i detta varma land så töm väskan på allt, placera i en svart sopsäck och lägg i solen i någon timme (bättre för länge än för kort). Blir det tillräckligt varmt kan du sedan skaka ur de och kika på genom förstoringsglas (: kan ju tillägga på ett hörn här att nu vet vi att man kan torktumla både stor och liten ryggsäck, handväska av skinn, lackleggingsshorts (instängd i väska), gympaskor, magväska osv. Tumlat på högsta värmen i ca 40-45 min.
- även om du gjort allt detta i landet. Gör om allt igen INNAN du packat upp och lagt saker på golvet/i sängen osv i ditt hem. Direkt in i tvättstugan. Jag hade inte blandat med andra kläder bara för att jag är kanske extra paranoid. Tro mig, detta är lättare än att tas med de när de väl satt sig i din säng eller dina väggar i hemmet. Värt mödan!


Så du trodde du gick säker bara för att du kommer till australien och inte ser skymten av alla de giftiga ormarna och spindlarna som de flesta av dom är kapabla att döda dig? Tänk ett steg längre. Näe, men njut av resan, kolla din säng och sov bedbugfri. Inga symptom? Gör torktumlarproceduren ändå, som sagt, lättare att ta dom innan de satt sig i ditt hem.

Du kommer att träffa på många resande som inte ens vet vad du pratar om, nonchalanta receptionister som inte kunde bry sig mindre, folk som blivit drabbade osv. Prata om det, dela erfarenheter och information. Hjälp varandra och tänk på - den renaste av människor kan bli drabbad!


Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0