Storfiskarn

Japp! Idag såg vi den. Våran första 'riktiga' exotiska firre! Eller.. Kallar man en rocka för fisk? Tydlgen helt ofarlig (fick vi veta väl uppe ur vattnet) och tur va väl det att vi träffade tre aussie-människor där för annars hade man väl fortfarande varit rädd att gå i vattnet haha! :D den liksom dök upp mitt framför oss bara några meter ifrån! Jag hann ta en bild (med min gopro hero 3 som jag så fint fick i julklapp och som har visat sig vara amazing! :D) och sedan sprattlade jag som en galning därifrån! Som sagt visste jag ju inte då att den var ofarlig. Vet dock att rockor inte 'anfaller' eller sticker dig om du inte verkligen trampar på den eller stör den, men det var ju som att vi störde honom när han bara va där helt plötsligt! :o

Jag är förvånad över hur spännande (ibland för spännande) det var att vara i vattnet så långt från stranden helt själva (jag, fia och två tyska tjejer som aldrig snorklat förut ^^). Men man vet ju va som finns (och man vet inte säkert allt som finns!) som är dödligt/jävligt giftigt/mindre giftigt men ändå farlig..! Tydlgen är det mesta av alt det där i queensland. Som våran ena guide i the grampians sa 'everything is in queensland' när jag nyfiket frågade om alla djur hit och dit. Såklart finns typ hajar och sånt, men i Cairns kan man tydligen inte bada på ställen som är obevakade för det kan finnas hajar, krokodiler, maneter och jag vet inte vad! You better watch out!

Har bokat in dykning på måndag på PADI-centret som ligger mittemot vårat hostel (Aussietel - som för övrigt är awesome!). Två dyk ute vid 'solitary island' som är ett naturreservat, inget fiske, inga båtar osv. Blir förhoppningsvis lite säkrare i vattnet efter det när man färskat upp minnet lite med dykningen! (: ska tydligen finnas hajar där ute (grey nurse shark) men det är för varmt i vattnet nu så dom går djupare, så vi kommer förmodligen inte se dom. Synd men ändå skönt? Eller? Dom kan bli upp till 3,2m långa (google, hehe) och har (på bilden) värsta gaddarna som säkert kan göra fin skada! Folk pratar dock om dem som om de vore bara kul att simma med dom. ^^ så 'säkert' ofarliga...!


Ligger i sängen nu, bytt rum idag för vi förlängde våra dagar här. Nya polarna verkar nice, typ sagt hej till dom och inget mer men ändå :P typ 5 brudar och en snubbe. Stackarn.


Nu ska jag sova. Prova på surfing imorn med hostelet om vädret tillåter!
Awesooome!

Tjyzz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0