It happens a lot

Jag har en gammal katt. Två egentligen, den ena beter sig som mer gamling än den andra. Sigge, 14 år. Har en del i sin journal nu för tiden. Forl - en sjukdom som bryter ner tänderna succesivt. Finns inte mkt att göra mer än att ta bort de tänder som blir dåliga. Artros - Led.. sjukdom? Ont i leder.
 
Han käkar smärtstillande och mår bra när han får det! Nu dock har han ju skaffat sig något ytterligare, han slutade käka nu förra helgen, och vi tyckte det va lite halvkonstigt då han är en ganska matglad kisse! Han käkade några få räkor under två dygn, och i tisdags åkte vi in med honom till veterinärakuten i Bagarmossen. Satt där några timmar och sedan fick han komma in. Jag och mamma följde med in och dom tog temp (vilket Sigge inte var särskilt glad över) men snäll som han är fick dom också känna och klämma, gjorde inte så mycket mer men han fick stanna kvar över natten. Det trodde jag skulle vara något av det jobbigaste att lämna honom där. Lillmissen. Men det kom först senare på kvällen när man bara väntade och väntade. Dagen efter skulle dom ringa efter 14. Jag och mamma var i Farsta och provade kläder när dom ringde. Förhöjda sköldkörtelvärden och förhöjda levervärden (som förmodligen kom av sköldkörteln). Han hade ätit och får komma hem! Mamma börjar snyfta och jag med såklart! LillSigge får komma hem igen (: Pappa hämtade honom och det visar sig att han har struma, och får förmodligen behandling hela livet men blir helt bra om han käkar den. Ett litet rosa piller om dagen och metacam för artrosen. Hur långt går man? Katten mår ju bra men han får en att gå på nålar så fort han inte gör det..! Kattfan..
 
Melwin då. Förhoppningsvis min nya stjärna! Eeh.. just nu en liiten liten stjärna. Har börjat rida Melwin, korsning fullblod/sv. halvblod, 8år. Hingst till 6år, märks ingenting! Skitgullig när man pysslar honom i stallet, till och från hagen osv. Liten skavank när det gäller sadling då han varit med om en liten händelse sedan förut då sadeln åkt runt magen och han kutat runt i panik. Så det är lite karusell i boxen tillls sadeln och åker på och då är allt bra igen! ^^
 
Ridningen, jaaaa, alltså. Det finns potential! Och jag ser en framtid och jag ser fram emot den! Ridit endast tre gånger nu (idag inte speciellt ansträngande - mest skritt och lite trav på ängen). Men allt går fint tills dess att man kommer åt honom, oftast till höger 'kastar' han sig. Man vill få honom stadig på yttertygeln (vet inte hur många som fattar vad jag menar men jag kanske läser sen om ett år när allt detta är som bortblåst ^^) men när man börjar få honom dit man vill är det som att han slår om och han trampar iväg som en galning åt (oftast höger) och vi hamnar i skogen för att han VÄGRAR att svänga till vänster! Jag ger mig såklart inte förrän vi svänger åt vänster. Bankar man på honom så reser han sig. Ont? - Kanske. Fånar sig? - kanske. Dåligt med muskler och orkar inte? - kanske. Testar mig såhär i början? - kanske. Vet inte! Det får visa sig.
 
Lite bilder från igår, Mini fotade. Andra ridpasset. Det är lite bilder, får ni stå ut med ;)
 
Här ser man att man bara lägger huvet på sned, och undviker att ställa ordentligt, nacken åt hö. näsan åt vä. ^^ Jag skriver lite ingående för jag tänkte be Jonko spana in för att ge tips! hehe
 
'lalalaa jag kan vrida på huvet'
 
Försöker få med mig bogen och få lite böjning ...
 
.. vilket resulterar i tvärnit och grova protester
 
Det gröna är en naturskön pisk. Som när den användes svarades med ...
 
.. detta. Dock är detta det 'värsta' han gör. Än så länge ;) inga bock, men kast åt sidan och speciellt in i lågt hängande grenar ^^
 
Börjar på ängen kommer ut ur skogen! Men ser ni, vi har svängt vänster ;)
 
Ännu en bild för att Jonko ska få ett hum om hur han gör ^^
 
Efter det kör jag lite ändring. Lite längre tygel, han får trava på i sitt tempo (utan att småöka hela tiden) så länge han går lång och låg. Då börjar han länga på steget och slappnar av lite mer! Dock har jag honom inte riktigt med mig. Så svårt att veta hur man ska göra! Inte varit med om att en häst reagerat på det viset som han gör. Någon som har tips? :P
 
Idag skämde vi ut oss när vi åkte in i buske efter buske när jag ville gå till ängen och han hem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0