rubbat

jag hängde med Jenny idag typ mitt på dan, de va nice, vi gick ut med hundarna på Årstafältet och latjade lite o så! Sen åkte vi hem till hennes papi där vi kom på att vi ville på bio! Vi gick o såg Snabba Cash, som faktiskt va en helt ok film! :) jag kände att man måste ha sett den, speciellt nu när dom ska göra en Hollywood-film av den, med Sac Efron i spetsen, jag tvivlar på att det blir bra, men jag kan ha fel!


jag bara känner att världen är lite halvrubbad. Såg på nå program på Animal Planet där dom visade en 'fantastisk händelse'. Det handlade om en kille som red rodeo på en tjur, någonstans i USA antagligen. Snubben som red den galna tjuren ramlade såklart till sist av och fick i fallet en känga i bakhuvet av tjurens huvud, och sedan blev han 'attakerad' av tjuren när han väl låg på marken. ojojoj va synd det va om killen som ramlat av. Självklart! Eller..?

Tjuren, som är helt oinriden, ser knappast en grön gräshage särskilt ofta, står inträngd i ett bås helt oförstående (och oförstådd) med en korkad människa som satsat pengar på hur länge han sitter kvar på den, snälla tillåt mig säga misshandlade, tjuren. Det är en så självklar grej att hålla på med rodeo i USA och många andra länder och man har en helt annorlunda syn på djur och hur de ska hållas, så att det är människan som frivilligt satt sig upp på djuret och vet precis vad han ger sig in på som blir offret i detta fall.

Är det vrickat eller helt logiskt?
Jag är helt säker på vad jag tycker iallafall.. tjuren har verkligen inte valt att vara i den situationen.


Sen lite det här med 'Hekla-molnet'. Ojoj, barnfamiljer får sitta i timmar i en varm buss från Italien till Sverige för att flygen inte går för att denna 'naturkatastrof' skett. Tänk lite djupare; Vardagen för en Svensk är så otroligt trygg och okrossbar från utsidan att när de lyckas slita sig fria från de hetsiga rutinerna och ger sig av på semester och allt inte går rätt till pga. en sådan här sak, så är det så otroligt synd om oss! åh, ack o ve! Allt är så bekvämt, och tryggt i Sverige att vi inte vet vad som egentligen finns där ute.. man tror att man har varit överallt i världen för man ser på TV4-nyheterna.

Som tsunamin i Thailand för ex. antal år sedan.
Folk tyckte regeringen va sjuka i huvet för de inte reagerade tillräckligt fort för de inte trodde att katastrofen va så pass omfattande. Hur många förstod egentligen hur pass allvarligt det var? Inte ens de som var med om det förstod det förrän långt efteråt! Och ja, han va på fest (Minns inte namnet på vem det var) men ska han planera sitt liv för att det kanske någon gång kan komma en tsunami på nästan andra sidan jorden för att rädda de svenskar som finns där. Jag tror icke de! Det dog 700 svenskar denna gång, 200 000 människor från andra länder på motsatta kusten..
Tänk efter, man åker utomlands för att få något annorolunda, men vi tar allt för givet nu förtiden, man tror att allt är lika tryggt och fint som i t.ex. Sverige, för att det är otroligt lätt-tillgängligt att resa runt i världen nuförtiden, men se på andra sidan av hotellet, utanför turist-hetsen finns något annat. Visst, man kan njuta av det som erbjuds turister, inget fel med det, men man får ta det att det inte är som hemma i TV-soffan.


Galet mkt text och lite haldjupt sådär, men mina tankar är många och långa! haha XD och enligt mig ganska så värdiga, ;)

Fanny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0