from a different view

Det finns en hel hop av klipp på gulliga djur på bl.a. facebook och youtube, en gammal klassiker är ett klipp där en 'slow loris', eller tröglori på svenska, äter en risboll. Hur söt som helst med sina stora ögon och oskyldiga uppsyn! Jag hoppas bara av hela mitt hjärta att den blir väl omhändertagen (får utlopp för sitt naturliga beteende framförallt) och att den till slut blir frisläppt.
 
Tittar man vidare på youtube kommer man snabbt in på ett mindre gulligt spår. Lite längre ner ser man rubriken 'Tickling slow loris - the truth'. En kvinna har låtit filma när hon och en man utger sig för att vara turister och beger sig till de gator där exotiska, domesticerade och framförallt vanvårdade djur finns till salu för att visa världen vad som förekommer i vissa delar av världen. Klippet innehåller hjärtskärande bilder på hur djuren hålls i sina små burar och hur de behandlas av säljarna, dock inga blodiga eller grisiga bilder (säger det för att du som superkänslig inte ska bli avskräckt). Jag vet, jag lägger inte upp några vines, detta klipp är hela 07.28 min långt, se det gärna ändå (:
 
 
 
Jag tänker ju på en gång, vad är grunden till detta? Människor är fattiga, taskig syn på djur, natur och kanske även medmänniskor? Det är lätt att fånga in ett oskyldigt djur med en massa olika typer av fällor. Turister kommer på besök och är ute efter exotiska prylar med sig hem som symbol som påminner dem om resan. Om plastgrejor funkar bra som souvenir, hur bra slår då inte ett levande djur i form av en färgglad fågel eller kramgo apa? Förhoppningsvis slår det lika dåligt hos andra som hos mig, det är vidrigt hur folk kan tycka att saker och ting är bra som endast är till fördel hos de själva. Vidrigt att de som står där på gatan och lockar människor att köpa ser detta som ett bra alternativ till att tjäna pengar för att överleva..
 
Tydligen finns dessa människor även nära oss, https://www.flashback.org/t1282548 Dock verkar han stöta på ett ganska bestämt motstånd. Personlig favorit, citerar 'Kort sagt, om du mot förmodan skulle få tag i en så är du ett djävla rövhål och förtjänar stryk i stora mängder (:'. Någon har även länkat till det klippet som jag visar er i detta klipp.
 
 
Det var allt.
Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0