Beehave people

Läste något lite småstörande häromdagen. Företaget Bayer stämde den europeiska kommissionen då de vill förbjuda dem att använda kemikalierna som millioner av bin runtom i världen dör av. Bayer är världens en av två största kemiska företag, de anser att anklagelserna är 'obefogad' och 'oproportionerlig'. Trots att det finns vetenskapliga bevis på att de ligger bakom massdöden av bina. Bara förra månaden hittades 37 millioner bin på en enda kanadensisk farm.

Det kanske inte låter fruktansvärt att bin dör på andra sidan jorden, men det händer ju såklart inte bara där det händer. Dessutom spelar det ingen roll vart i världens det händer, alla som sett DreamWorks Bee Movie förstår att det innebär förödelse för allt levande om bina skulle dö ut. Bina sprider pollen från blomma till blomma och på det viset sprider de sig, som i sin tur blir mat till större levande varelser. De är ytterst betydande för ekosystemet och lägger grunden för livet.

Jag såg en dokumentären 'More than honey' för ett tag sen. Den handlar bl.a. om hur de stora företagen arbetar med sina stora 'honungsfarmar', de besprutar sina träd, fraktar bina långa sträckor mellan årstiderna för att de hela tiden ska kunna 'arbeta' och få fram honungen hela året. Stora delar av bina dör. Och man undrar varför. Jag är inte så fantastiskt bra på att förklara vissa saker och det var längesen jag såg den, den kanske till och med gick på bio? Du kan iallafall se en trailer för dokumentären på denna länk - http://youtu.be/ylK9cDjhNQY

Den var riktigt bra och sevärd (: man kan säkert hitta hela dokumentären på youtube om man letar lite!

Ja, jag vet att de är en humla på bilden

Fanny


Du kan läsa den biten jag läste häromdagen här - http://action.sumofus.org/a/bayer-bees-lawsuit/13/2/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0